مقتطفات أعجبتنى 1


جمال الغيطانى



قالت " هذا ابنك ... حملت به لحظة لقاح عينيك لعينى ... هذا عمر لقائنا"



****************************


بيت الياسمين - ابراهيم عبد المجيد



قفزت فى الهواء وعدت الى المطبخ حيث نوال تقف مكورة البطن وتعد افطارا شهيا
كورت كفى أمامها كمن يحمل فيهما ماء
تنفسى هذا الهواء بسرعة
نوال : أنت مجنون
شجرة : تنفسى
تنفسته نوال بعمق
استرد قائلا ... لقد كلمت ابنى فى الشرفة
ولملمت الكلام من الفضاء فى كفى واردت ان ارسله اليه ... هل هناك طريقة غير ما فعلت ؟؟
نوال ضاحكة : مجنون بحق


**************************


عباس العقاد


و قد يفترق القلبان في لحظة من اللحظات لأنهما مقتربان أشد اقتراب


************************


السلطان الحائر - توفيق الحكيم



الجلاد : ليس هذا من شأنى
المحكوم عليه : حقا ... ليس من شأنك سوى اعدامى
************************


اوسكار وايلد


"ثمة مصيبتان في الحياة : الأولى أن لا تحصل على ما تريده والثانية أن تحصل عليه"


*************************


فاروق جويدة


عيناك إبحار


وعودة غائب


عيناك توبة عابد


وقفت تصارع وحدها


شبح الضلال


*************************


د/احمد خالد توفيق


حقاً لن أزعم
أني لن أحيا من دونك
لكني أتألم حقاً
أتلاشى في الظلمة حقاً
ولأني أحببتك حقاً...
أطبق أجفاني منھوكاً
وأھيب بقلبي أن يفھم
ما معنى
أن أحيا دونك


************************


احلام مستغانمى


صلى ... ففي سجود قلبك نسيانه


***********************


غادة السمان


فلينفجر القلب بلحظة ذل: تعال انني اكره كل ما فيك ...و أحبك أحبك أحبك ।"


**********************


سارة درويش


ربما عليها أن تبتعد قليلاً كي يراها كاملة ॥ مكتملة !


**********************


اهداء


مش عايز احبك مش عايز مش داخل سجنك مش جايز .... مش عايز اموت فيكي وبيكي

ده انا اموت في عنيكي من غمزه ... انا عارف نفسي وتلكيكي ... هعشق لياليكي من لمسه


محمد منير

تعليقات

‏قال star
حلوه جدا المقتبسات ديه خصوصا ما قاله أحمد خاد توفيق,و عباس العقاد, و احلام مستغانمى
تحياتى ليكى
‏قال adel
يا اهداءاتك ماشية معاك ياعم

معظم الاقتباسات هايلة بس مبحبش احلام للاسف
كتابة بتاعت مصطلحات بس تكتب شئ جديد بقي :)
‏قال كلمات من نور
اختيارات حلوة لفتاة أحلى و أجمل اختيار بيت الياسمين

أصلي بحب الياسمين قوي

أحبك في الله يا فتاتي
‏قال قلم رصاص
رائعه جدااااااااااا

وهاقتبس كلام فاروق جويده:

"عيناك إبحار

وعودة غائب

عيناك توبة عابد

وقفت تصارع وحدها

شبح الضلال"



^_^
‏قال جارة القمر
ستار

ميرسى جدا يا جميلة وانا متفقة معاكى طبعا


عادل

انا بحبها بصراحة يعنى بشوف مصطلحاتها لها معنى مش كتير بيقولوه


كلمات من نور

وانا كمان بحبها اوى اوى ... حاضر علم و ينفذ يا فندم


قلم رصاص

وانا احييك على اقتباسك جدا
‏قال ادم المصرى
شبح الضلال هيله بجد عجبتنى جدا

مقتبسات هيله بجد يا قمر

مدونتك وحشتنى جدا

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الرجالة دول جزم بس المشكلة ان الستات مابتعرفش تمشى حافية!!!!!!