ففي عينيك ... عنواني


وقــــــالت :سوف تنساني

وتنسى أنني يوماًوهبتُك نبض وجداني

وتعشق موجةً أخرى

وتهجر دفأَ شطآني

وتجلس مثلما كنا

لتسمعَ بعض ألحاني

ولا تعنيك أحزاني

ويسقط كالمُنى اسمي

وسوف يتوه عنواني

ترى ॥ ستقول ياعمري

بأنك كنتَ تهواني...؟

!فـــقـــلــــتُ: هواك إيماني

ومغفرتي ॥ وعصياني

أتيتكِ والمُنى عندي

بقايا بين أحضاني

ربيع ماتَ طائرهُ

على أنقاض بستانِ

رياح الحزن تعصرني

وتسخر بين وجداني

أحبكِ واحــةً هدأت

عليها كلُ أحزاني

أحبكِ نسمةً تروي

لصمت الناس ॥ ألحاني

أحبكِ نشوةً تسري

وتشعل نــار بركاني

أحبكِ أنتِ يا أملاً

كضوء الصبح يقاني

أمات الحبُ عشاقاُوحبكِ أنتِ أحياني

ولو خيرت في وطنٍ

لقلت هواك أوطاني

ولو أنساك ياعمري

حنايا القلب تنساني

إذا ماضعت في درب

ففي عينيك ... عنواني


تعليقات

‏قال P A S H A
مممممممم
جامده بجد .. دي فاروق جويدة ؟

يسلم ذوقك .. إختيار جميل

تحياتي
:))
سلام
‏قال جارة القمر
شريف

اها فاروق جويدة اكيد انا بحبها اوى القصيدة دى

تسلم من كل شر :) سلام
‏قال NeVeN
من اجمل ما كتب فاروق جويدة
اختيار موفق جدا
بجد فيها كمية حب رائعة
تحياتى
‏قال The illusionist
العالم يقول
حاجه ساقعه حاجه ساقعه حاجه ساقعه

اعرف فاروق جويده

واعرف انو شاعر وجليل وخطير
واى محب نفسه يبقى محب وتختخ وعاطف ونوسه ولوزه
بيقراله
انا معرفوش
ومش قريتله اى حاجه غير هنا
شكله ظريف حبه
بس الريس متقال دماغه زى الفل
وياغزال ياغزال
العشق حلال
دوبتنى دوب
خلتنى خيال
شاطره نشرتى البوست تانى
عشان انا عيطلك شويه
العياط بينفع برضك
‏قال adel
قصيدة قديمة وحلوة جدا
علي فكرة القصيدة دي اتعملت اغنية
وغنيتها بنت اسمها سمية قيصر
صوتها جبار بس مغنتش غيرها تقريبا
هتلاقيها علي اليوتيوب
‏قال جارة القمر
نيفين

ميرسى على مرورك و كلامك الجميل و هى فعلا قصيدة رائعه جدا
‏قال جارة القمر
زناتى

هو مين تبع مين ؟؟

فاروق جويدة دا رائع يا بنى قصايده فيها حب و حزن و فرح انا بحب شعره جدا

وماله متقال متقال هههههههههههه
‏قال جارة القمر
عادل

اها انا اللى خلانى افتكرها انى سمعت الاغنية قبل ما انشر البوست بشوية و الصراحة كلماتها جاية فى وقتها جدا جدا
‏قال كلمات من نور
فكرتيني بالذي مضى يا جارة القمر ..دوواوين نزار قباني و الشابي ووووووو

تحياتي
‏قال جارة القمر
كلمات من نور

منورانى بجد و الله ... حلو نزار و الشابى برضو كويس انى فكرتك بناس كويسة :)
‏قال мαησηα
بعشق القصيدة دى بجد

اسمعيها كده من سمية تحفففففففففة

يسلم زوقك مش بقولك هالزقلك هههههههه

انتى اللى جبتيه لنفسك بقه
‏قال جارة القمر
مانونا

ولا يهمك يا جميييييييل الزقى براحتك

انا سمعتها اكيد من سمية كان حلوة اوووووووووى

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الرجالة دول جزم بس المشكلة ان الستات مابتعرفش تمشى حافية!!!!!!