لا تجعل الذكريات ميدان للحرب


هى : سرحان فى ايه ؟

هو : افتكرت حاجه

هى : حاجه ايه ؟

هو : يعنى موقف عدى عليا زمان

هى : ممممممم يا ترى ايه ؟

هو : اصل انا افتكرت موقف كدا حصل مع منى البنت اللى كنت مرتبط بيها زمان

هى : نعممممممممم وانت قاعد معايا و بتفكر فى واحدة تانية .... روحنى دلوقتى حالا


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كنت اتحدث الى نفسى ... لا اعرف لماذا تصورت هذا الموقف فى خيالى

رغم اننى لم اوضع به طول حياتى

اتعجب ان كل من دخل حياتك يريدك تنسى كل ما كان قبله

و تبدأ معه من جديد ... ويتناسى ان ذكرياتك جزء منك

لا يمكن نسيانها


الذكريات جزء من كيان من تحب

يحن أليها كلما مر عليه موقف مشابه

لايعنى ذلك انه مازال يحبها

فهو يحن للذكرى بما أنه كان جزء منها بعقله و قلبه

احب ذكريات من تحب حتى تكون جزء منها

لا تجعل منها ميدانا للحرب
لو اعطيت لمن تحب فرصة ليحكى عن ذكرياته التى يحبها
حتى وان كان ذكرها يجرحك ستعطى لنفسك فرصة اكبر داخله
وداخل ذكرياته


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الصورة اللى فوق دى

الحالة اللى نفسى اعيشها

اكون ادام بحر عالى الامواج

جايز دا الحاجه تاخد كل الهموم

و المشاكل بعيييد و تسيبنا على الشط حرين

فردين ذراعينا للهواء نطير كما لو كنا طيور

امنية و ليس كل ما يتمناه المرء يدركه

تعليقات

‏قال The illusionist
اواااااااااااااااااااال
‏قال The illusionist
تااااااااااااااااااااااااااانى
‏قال The illusionist
حلو قوى المضوضع ده
وصلى فكره حلوه قوى
واسلوبك حلو وسريع كده وظريف
وفهمته علطول
عارفه الواحد قدام البحر العالى ده
متفهميش زى كل الشعراء
بيفتكر ايامه السوده كلها
والمشكله ان البحر زى الشاعر ما قال
هو الوحيد اللى شايل كل همومه
بس برضو
عمره ما هينصحه ولا هيفيده
بالعكس
بيرخم على اهله ويفكره بيها بس
والمشكله ان ذكريات حلوه لما تروح وتنقلب
صعب قوى تنسيها
خصوصا بتاع الحبايب دى
متتنسيش بسهوله
وبتسيب اثر كبير فى النفس
الواحد ممكن يعمل ايه
غير انو يسيب اللى قدامه يفضفضله
بس اقترح
ان امور النساء خاصه
متتفضفضش لنساء برضو
لان الست لو انقلبت حكيم التبت نفسه لو واحده ست
خلصت
هتغير من حكيمه التبت اللى جنبها
ههههههههههههههههههههههههههههه
ولا ايه رايك
‏قال The illusionist
انا الراااااااااااااااابع
‏قال The illusionist
كده فل عليا
خامس وسادس وسابع
‏قال The illusionist
شكرا على رايك يا جارتى
بجد عجبنى
واحسن حاجه
انا عارف ان محدش هيكتب الرد الكبير ده
غير حبايبى
سانك يو
‏قال The illusionist
انا عاوز افضل احتل لحد ما يستلم منى الرد واحد تانى
‏قال The illusionist
بصى بقى
بفكر اكتب اغنيه
حرف حرف
وانشرها عندك
تخشلها فى كام رد
متين
مممممممممممممممم
نحسبها
‏قال The illusionist
بصى اخليهم عشره ومش هزود عشان الحسود يعنى
يبقى خمسه فى اليمين
وخمسه فى الشمال
‏قال The illusionist
ليا سؤال عندك بقى
نازله معرض الكتاب ولا لا
وجاوبينى فى مدونتى
اوكى
‏قال The illusionist
بيييييييييييييس
‏قال جارة القمر
هههههههههههههههههههههههههههههه

احتل يا سيدى براحتك ولا يهمك


بالنوسبة للبحر اى نعم هو بيفكرنا بكل حاجه حلوة و وحشة بس بنحبه برضو

انا من رأيى الستات مش تفضفض خالص ولا حتى لنفسها هههههههههههه بلا وجع دماغ الستات دى دماغها فاضية يا بنى


بالنوسبة لرأيى الحمد لله انه عجبك ويارب تعمله

معرض الكتاب هاجى عندك ارد
‏قال The illusionist
هو انا لسه المحتل الاوحد
نياهاهاهاها
انا النجم
‏قال The illusionist
انا بفكر اشيت هنا
‏قال The illusionist
جتلى فكره
نعمل موضوع
اسمه بوستك ايش
وننزله
وكل واحد يكتب بوست فى التعليق
واى خدعه
‏قال The illusionist
انا عامل معاكى احلاها شغل
اى خودعه
‏قال The illusionist
يخرب عقلى انا واد جامد جدا
انا محتل فعلا
طيب بالمناسبه دى
هحتفل عندك بعيد تحرير سينا
‏قال The illusionist
اه وعيد ميلادى كمان
هو كمان كام شهر
بس هحتفل على الضيق دلوقتى
اى خدعه
‏قال The illusionist
لسه مش عشرين
‏قال The illusionist
لا تمام
عشرين كده
فل عليا قوى
‏قال The illusionist
كده عدانى العيب وازح
ايها خدعه
وزيربو بو
‏قال The illusionist
انا كل ما اروح واجى ملقيش حد
هى المدونه دى مفتوحالى انا بس
‏قال The illusionist
ايه يا جدعان
حد ييجى
‏قال adel
مممممم
البوستات اللي بتنزل من غير ما حد يعرف دي ؟؟

عموما هو كان صريح افضل مايكون بيفتكرها ومش بيقولها اصلا

انا حالة البحر دي هاشوفها بكرة باذن الله
‏قال Ana keda
الصورة الى فوق دى مرة اتبعتلى وحد قالى انها شبهك جدا
ضحكت جدا وانا بقرا عالصورة لانى كنت متنحة اوى نفس الحالة الى انا كمان كان نفسى اعيشها
الذكريات دى موضوع طويل جدا
بس الى بيحب بيبقى انانى عاوز الحد ده يكون ليه لوحده وبس من دلوقتى وانسى اى حاجة ممكن يتقبل الطرف التانى انه يحكى بس فى بداية العلاقة بس انك تقعدى تفكرى فى حد تانى وتفتكرى وانتى مع الى معاه بتوجع اوى ومعناها حجات كتير
فى حجات بتتنسى وحجات كتير لا وحجات بتفضل حلوة وحجات بتوجع وكانها لسه امبارج مش كل الذكريات المفروض نحبها

حلو البلوج ع فكرة
‏قال جارة القمر
زناااااااااتى

جننتنى و الله لما لقيت التعليقات بقت 25 قلت دا اكيد زناتى بيعمل احتفال ههههههههههههههههه منور يا باشا
‏قال جارة القمر
عادل

هو انت كنت موجود عشان اقول حضرتك يعنى

انا متفقة معاك انه احسن فى صراحته و عشان كدا بقول اننا لازم نحب ذكريات من نحب لانك لو اتخانقت كل ما جاب سيرة الذكريات دى هيبطل يقول خالص

يا بختك هتشوف البحر
‏قال جارة القمر
انا كدا

منور البلوجر كله واحد شاى هنا يا بنى
كلامك تمام طبعا بس انا مش قصدى طبعا ياخدها حلونة فى سلونة ويقعد يتذكر على طول انا قصدى لو حصل و جه موقف حن اليه مانعلنش الحرب احنا بقى و نعمل قضية
‏قال The illusionist
فيييييييييييين رد المعرض
كده انا زعلان
‏قال The illusionist
لالا زعلان
وشكلى هحتل تانى باين عليا
‏قال جارة القمر
هههههههههههههههههههههه
جيالك حالا بالا اهو انا جااااااااااااى فرافيروووووووو
‏قال The illusionist
شاطره كده
انا بس كنت بفكر اعمل لقاء مدونين في المعرض وفعلا في ناس هتيجي بعون الله فلو هتيجي يبقي فل جدا وشكل معظم اللي جاي بنات فربنا يس
‏قال mimi
تعرفي ، البوست هايل وخلاني أفكر بعمق

فيها إيه لو تسمعه للأخر.. وتعرف إيه الموقف ، وتحاول تفهمه وتعرف بيفكر إزاي ، ويمكن الموقف اللي هيا حرمته من إنه يحكيه في دقيقه ، ممكن يسرح مع نفسه ويحلم بيه لساعات.. ضيعت علي نفسها فرصة كبيرة ، باب اتفتحلها وهيا اللي قفلته

دي وجهة نظري ، وبعدين ردة الفعل دي هتحتاج شوية قوة ، بس الحاجات اللي بتيجي بالسهل بتروح بالسهل

أحييكي علي الصورة .. نفسي فيها انا كمان

برافو
‏قال جارة القمر
زناتى

ربك يسهل وان شاء الله مش تحصل حاجه و اروح
‏قال جارة القمر
ميمى

وحشانى يا بنتى كلامك صح طبعا طبعا هى قفلت باب اتفتحلها عبيطة بقى

ابقى تعالى معايا بقى فى نفس المكان
‏قال lostlove
لزم نتقبل الزكريات حتي لو هتجرحنا
بس لزم نعشها ونفتكرها ونشرك الي بنحبهم فيها
تحياتي علي موضواعك وتقبلي مروري
اتمني التوفيق

اه نسيت
الصوره حلوه بجد
والصوره ديه عندي كانت بتعبر عن معني الحريه
وكل واحد يشوفها زي ما هو عاوز
تحياتي ليكي بجد
‏قال جارة القمر
lostlove

ميرسى لمرورك و رأيك وانا متفقة معاكى
والصورة بتعبر عن الحرية و حاجات كتير اووووى ميرسى لمرورك و يارب اشوفك كتير هنا
‏قال мαησηα
اشمعنى منى بقه هه ؟؟

هو كان احمد ولا ايه ؟؟ :((

على فكرة نفس فكرتى بجد عن ذكريات اللى بنحبهم

يابنتى انتى خسارة بجد ف الزمن ده

تعالى اقعدى جنبى لقيتلى حد بيفكر زى

انتى ناقصلك نقطة وتبقى منى ههههههههههه

تسلمى يا جارة القمر على البوست

بيعجبنى اوى طريقة سردك للفكرة

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مقتطفات اعجبتنى २ - شهرزاد الخليج

الرجالة دول جزم بس المشكلة ان الستات مابتعرفش تمشى حافية!!!!!!