يطرق الموت أبوابهم مثل جيش إحتلال



حمامُ البروجِ يصلّي عليك


تعلّمه الجود يا ابن الندي


تناوله بيمينك قمحاً رطيباً


فيأخذه و يطير جنوباً


ولا يأكل القمحَ بل هو ينثره في الجبالِ


لبعض النساء وبعض الرجالِ


ويسألهم عن مسار القتالِ


ويأخذ منهم سلاماً إليك


ولو سأل الصحفي الحمامة


لقال بأن السماء هنا لتظلّـك أنت


وأنك أنت مددت السماء له بيديك


حمام البروج يصلي عليك






تصلّي عليكَ زهور المروج


ينام القطيفالُ فيهنّ مثل الرحيق


سجوداً لغير سجود


نياماً لغير منام


تأبـّــد منهم سكوتٌ تأبد منهم كلام


زهورٌ عليها نداً من غبار زهورٌ عليها نداً من ركام


و كان المدرس من فرط ضجتهم


يشتهي لو يقيدهم بالحديد


وهم يضحكون لأن الحديد إذا مسّهم صار حلوى


وهم يضحكون بخبثٍ و قد غيّروا كلمات النشيد




نَهتْهم عن الضحك الطائرات فلم ينتهوا


لم يكن من صمودٍ ولا من عنادٍ ولكنه طبعه


ممن رأى صبية يسمعون كلام الكبار على أي حال


يطرق الموت أبوابهم مثل جيش إحتلال


و يقول أنا الموت جئت افتحوا


كلما جئتكم قيل لي نائمون .. افتحوا


يفتح الباب طفلٌ ويسأله وهو يفرك عينيه


ماذا تريد ؟


ويتركه حائراً في جواب السؤال






سترفع ضحكاتهم ميّتين كجرافة كل هذا الحطام


وترسم للموت بالحبر وجهاً عليه بسخرية شارب وإبتسام


فضحكاتهم في بيوت سوى ضحكة من مكان بعيد


تقول اقبلوا العذر منّا اذا ما جُننانموت ونضحك هل من مزيد






يقيم قيامتنا الطفل منهم ويذهب حيث يكون الكرام


يقبل كفّك .. سلّم على الصبح باسمي غداً


ثم يدخل في زهرة لينام


تضم على الطفل اوراقها


و تدلـله و تناجيه


نمْ يا حُبـيّبُُ


نم يا شُهـيّدُ


نم يا أُمـيّرُ


نم يا مُلـيْك


زهور المروج تصلّي عليك




تميم برغوثى

تعليقات

‏قال adel
مش عارف بس بحب العامي بتاعه احسن
يعني ليه قصيدة اسمها (قالولي بتحب مصر قالت مش عارف)
هو انا مختلف معاه فيها بس هي قصيدة حلوة جدا
يمكن ده لاني ميال للعامي اكتر

الا في حالة نجيب سرور :) فاللغة العربية تمشي بمزاجها
‏قال Mano
ثم يدخل في زهرة لينام
تضم على الطفل اوراقها
و تدلـله و تناجيه
نمْ يا حُبـيّبُُ
نم يا شُهـيّدُ
نم يا أُمـيّرُ
نم يا مُلـيْك
زهور المروج تصلّي عليك
اختيار موفق للكلمات
تحياتي
‏قال شاب فقرى
انا جاى اقول سلام عليكم وماشى :P


سلام عليكم

وماشى :D

فقرى
‏قال The illusionist
يا ربنا
فكرتينى بالذى مضى
‏قال The illusionist
قصيده ذنوب الموت هى اللى بتحركنى بجد
انا بحترم كلام الراجل ده قوى قوى
تميم شاعر رائع جدا
واللى بيحركه احساسه وحزنه
مش الهبل اللى بيحرك ناس زيه كتير
اختبار رائع للقصيده دى
وانا عن نفسى اول مره اقراها
هشوفها كلها بقى
ومنوره يا جارتى
‏قال جارة القمر
عادل

انا كامن بحب العامى و القصيدة بتاعت قالولى بحب مصر برضو بحبها

نورت جداااااا
‏قال جارة القمر
مانو

نورتنى و بجد اختيارك لجزء دا جميل اوى
‏قال جارة القمر
فقرى

اس اس السلام عليكو ههههههههههه
وعليكم السلام

ازيك يا بنى لالا مش تمشى بقى الشاى على النار اهو انا عارفة انك بتحب الشاى جدا زى عنيك كدا :)
‏قال جارة القمر
زناتى باشا

لالالا مش متعودة منك على كدا انا فين التعليقات الطويلة العريضة بتاعتك

انا كمان بحترم عقل الراجل دا و القصيدة دى بجد حبتها اوى

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مقتطفات اعجبتنى २ - شهرزاد الخليج

الرجالة دول جزم بس المشكلة ان الستات مابتعرفش تمشى حافية!!!!!!